Η Εργοθεραπεία στα πλαίσια της πρώιμης παρέμβασης μπορεί να αναγνωρίσει έγκαιρα και να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες που εμφανίζονται στην ανάπτυξη του παιδιού. Αν έχετε παρατηρήσει δυσκολίες, είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής του παιδιού. Ειδάλλως θα δημιουργήσουν βάσεις που θα εμποδίσουν το παιδί να ενταχθεί ομαλά στο σχολείο, σε παρέες και στην μετέπειτα ενήλικη ζωή του. Σε κάθε ηλικία αντιστοιχούν διάφορες ικανότητες που το παιδί αναμένεται να έχει αναπτύξει. Αυτές είναι:
2 Ετών
- Περπατάει προς όλες τις κατευθύνσεις
- Κλωτσάει μπάλα ακίνητη
- Αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος
- Περνάει ένα κορδόνι μέσα από χάντρες
- Κατανοεί απλές εντολές
- Ακούει το όνομά του
- Ανεβοκατεβαίνει σκάλες (ένα-ένα σκαλί)
- Έχει βλεμματική επαφή
- Παρακολουθεί ένα αντικείμενο που κινείται
- Τρώει όλες τις τροφές
- Βοηθάει στην ένδυση
3 Ετών
- Μπορεί να ισορροπεί
- Έχει ξεχωρίσει πιο χέρι θα χρησιμοποιεί
- Συμμετέχει στο ντύσιμο – γδύσιμο
- Μπορεί να κρατήσει το μολύβι ή τον μαρκαδόρο
- Μπορεί να παίξει με παιχνίδια της ηλικίας του
- Μπορεί να φτιάξει κάτι με τουβλάκια
- Ακούει στο όνομά του
- Ειδοποιεί για πότε θέλει να πάει τουαλέτα
4 Ετών
- Μπορεί να κάνει κουτσό
- Κάνει ποδήλατο
- Μπορεί να κλωτσήσει μπάλα
- Κόβει με ψαλίδι
- Μπορεί να φάει μόνο του
- Τελειώνει πάζλ 5 κομματιών
- Χρωματίζει με μπογιές μέσα σε πλαίσιο
- Μπορεί να βάλει κάποια ρούχα του μόνο του
- Κάθεται για πάνω από 5 λεπτά να κάνει κάτι
- Ξέρει πάνω από 3 χρώματα και 3 σχήματα
5 ετών και πάνω
- Ανεβοκατεβαίνει σκάλες μόνο του
- Κάνει ποδήλατο έστω με βοηθητικές ρόδες
- Κόβει συγκεκριμένα σχήματα με ψαλίδι
- Ντύνεται μόνο του
- Πάει μόνο του στην τουαλέτα
- Καταλαβαίνει έννοιες χρόνου και τόπου
- Αντιγράφει το όνομάτου
- Ξέρει να ζωγραφίζειάνθρωπο
- Μένει συγκεντρωμένο για πάνω από 10λεπτά
- Μπορεί να ξεχωρίσει δεξί – αριστερό
Αυτή η λίστα έχει βγει σύμφωνα με την φυσιολογική «Ανάπτυξη του παιδιού» όπως την έχει ορίσει το Ιατρείο Αναπτυξιακής Παιδιατρικής της Α’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σύμφωνα με αυτήν την κλίμακα μπορούμε να ελέγξουμε και εμείς το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού, να επισημάνουμε τις δυσκολίες και να προσφέρουμε έγκαιρα και άμεσα την παρέμβαση που απαιτείται.