Η Βάγια Σκούφη έλαβε το πτυχίο της Λογοθεραπείας από το ΑΤΕΙ Πατρών.
Ακολούθως συμμετείχε σε πλήθος εκπαιδεύσεων και επιμορφώσεων, αναφορικά με τη χρήση αξιολογητικών εργαλείων και θεραπευτικών τεχνικών.
Μερικά από αυτά είναι:
- Aξιολόγηση και θεραπευτική αντιμετώπιση του Αναπτυξιακού Τραυλισμού σε παιδιά και σε ενήλικες (επιμόρφωση μεταπτυχιακού επιπέδου από την ελληνική επιστημονική και εκπαιδευτική ομάδα της Δρ. Γεωργίας Μαλανδράκη PhD, CCC-SLP, BCS-S)
- Κλίμακες αξιολόγησης δυσφωνίας, πχ: Voice Handicap Index, Reflux Symptom Index
- CAPE- V (κλινικό εργαλείο αξιολόγησης φωνής)
Εκπαίδευση στην αξιολόγηση και αντιμετώπιση των διαταραχών φώνησης, από την ελληνική επιστημονική και εκπαιδευτική ομάδα της Δρ. Γεωργίας Μαλανδράκη PhD, CCC-SLP, BCS-S) - Πρόγραμμα ΑΝΑΠΤΥΞΗ (checklist κατά Δημητρίου από την βρεφική ηλικία ως και την εφηβεία)
- CELF-R (αξιολόγηση κατανόησης και έκφρασης παιδών 5,0 – 16,0 ετών)
- GOAT©Greek Object and Action Test (δοκιμασία αξιολόγησης λεξιλογίου έκφρασης και πρόσληψης)
- DIR FloortimeΑναπτυγμένο από τον παιδοψυχίατρο Stanley Greenspan, το Floortime είναι μια μέθοδος θεραπείας και φιλοσοφία για αλληλεπίδραση με παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Βασίζεται στην έννοια/γεγονός ότι το παιδί μπορεί να αναπτύξει και να δομήσει ένα μεγαλύτερο κύκλο αλληλεπίδρασης με έναν ενήλικα που «συναντά» στο παρόν αναπτυξιακό του επίπεδο και που δομεί πάνω στις ιδιαίτερες δυνατότητες του παιδιού. Ο στόχος στο Floortime είναι να περάσει το παιδί μέσα από έξι βασικά αναπτυξιακά ορόσημα που πρέπει να κατακτηθούν για συναισθηματική και νοητική ανάπτυξη. Ο Greenspan περιγράφει τα έξι σκαλιά στην «σκάλα της ανάπτυξης» ως : αυτό-ρύθμιση και ενδιαφέρον για τον κόσμο, οικειότητα ή ιδιαίτερη αγάπη για τον κόσμο των ανθρώπινων σχέσεων, επικοινωνία δύο κατευθύνσεων, σύνθετη επικοινωνία, συναισθηματικές ιδέες και συναισθηματική σκέψη. Το παιδί στο φάσμα του αυτισμού προκαλείται να κινηθεί φυσικά μέσα από αυτά τα ορόσημα ως αποτέλεσμα αισθητηριακών υπέρ- ή υπό- αντιδράσεων, διεργασίας των δυσκολιών και / ή φτωχού ελέγχου των φυσικών αντιδράσεων. Στο Floortime ο γονέας δεσμεύει το παιδί σε ένα επίπεδο που το παιδί προς το παρόν απολαμβάνει, εμπλέκεται στις δραστηριότητες του παιδιού και ακολουθεί την καθοδήγηση του παιδιού. Από μια κοινώς μοιραζόμενη δέσμευση, ο γονέας εκπαιδεύεται στο πώς να οδηγεί το παιδί μέσα από αυξανόμενα πιο σύνθετες αλληλεπιδράσεις, μια διαδικασία γνωστή ως «άνοιγμα και κλείσιμο κύκλων επικοινωνίας». Το Floortime δεν ξεχωρίζει και δεν εστιάζει στην ομιλία, την κίνηση, ή τις γνωστικές δεξιότητες αλλά κυρίως απευθύνεται σε αυτούς τους τομείς μέσω της σύνθετης έμφασης στη συναισθηματική ανάπτυξη. Η παρέμβαση ονομάζεται Floortime επειδή ο γονιός κάθεται στο πάτωμα με το παιδί για να δεσμευτεί στο δικό του επίπεδο. More (πρόγραμμα παρέμβασης για την αλληλεπίδραση με παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος)
- Moντέλο των Κύκλων (μέθοδος θεραπευτικής παρέμβασης για παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος)
- Κοινωνικές Iστορίες (social stories More)
- Αισθητηριακές Iστορίες (sensory stories)
- Εικονογραφική Μέθοδος Δώρας Μαυρομμάτη (θεραπευτική μέθοδος για την δυσορθογραφία)
- Κλίμακες αξιολόγησης γλωσσικών ικανοτήτων για ενήλικες, πχ: AST- Aphasia Screening Test
- Κλίμακες αξιολόγησης γνωστικών ικανοτήτων για ενήλικες, πχ: MMSE (Mini Mental Status Examination), CDT (Clock Drawing Test) κ.α.
Έχει λάβει μαθήματα νοηματικής γλώσσας, συστήματος braille, φωνητικής και ορθοφωνίας.
Υπήρξε επί σειρά ετών υπεύθυνη δύο κέντρων ειδικών θεραπειών, στην Κηφισιά και τη Σκύρο, αλλά και υπεύθυνη του τομέα ειδικών θεραπειών της ΚΟΙΝΣΕΠ “πυξοίδα” στη Σκύρο.
Έχει αξιολογήσει λογοθεραπευτικά, και καταρτίσει θεραπευτικά προγράμματα για, τριψήφιο αριθμό θεραπευομένων, ενώ από το 2021 εποπτεύει νέους θεραπευτές στα πεδία της αποκατάστασης αρθρωτικών, φωνολογικών και μαθησιακών διαταραχών.
Εργάζεται ως συνοδός παράλληλης στήριξης για παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές και δυσκολίες ένταξης, σε πλαίσια προσχολικής φοίτησης.
Στις συνεδρίες της με παιδιά χρησιμοποιεί στοιχεία θεατρικού παιχνιδιού, μουσικά όργανα και ερεθίσματα, καλλιτεχνικές δραστηριότητες, και φυσικά πολύ παιχνίδι!
Είναι επιστημονική συνεργάτις ιδιωτικών παιδιατρικών θεραπευτηρίων, ενώ από το Σεπτέμβριο του 2022 εντάχθηκε στην ομάδα της “ΨυχοΣύνθεσης” ως λογοθεραπεύτρια.