Ο λογοθεραπευτής μπορεί να αναγνωρίσει έγκαιρα και να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες που εμφανίζονται στην γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού.
Στάδια ανάπτυξης λόγου - ομιλίας
- Το λεξιλόγιό του να διαθέτει 50-100 λέξεις
- Να εκφράζεται συνδυάζοντας 2-3 λέξεις μαζί
- Να απαντά στην ερώτηση «πώς σε λένε;»
- Να κατονομάζει κάποια μέρη του σώματός του
- Να χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ τάισμα μωρού)
Από 2 έως 3 ετών θα πρέπει
- Το λεξιλόγιό του να έχει αυξηθεί ραγδαία (200- 300 λέξεις)
- Να είναι ικανό να εκφέρει τα μισά φωνήματα της μητρικής του γλώσσας
- Οι προτάσεις μεγαλώνουν αλλά να κυριαρχούν ρήματα και ουσιαστικά
- Να μπορεί να συμμετέχει σε συζητήσεις και να παρακολουθήσει ένα διάλογο
- Να μπορεί να παρακολουθεί με ευκολία τα παραμύθια
Από 3 έως 4 ετών θα πρέπει
- Να έχει κατακτήσει πια την πλειοψηφία των φωνημάτων
- Να διατυπώνει ερωτήσεις μερικής άγνοιας χρησιμοποιώντας λέξεις όπως: Γιατί, πώς, πότε, πού
- Να κατανοεί και να χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες και άρθρα
- Να χρησιμοποιεί κάποιες λέξεις που δηλώνουν τόπο
- Να ξεχωρίζει και να κατονομάζει χρώματα
- Να μπορεί και αυτοδιορθώνεται όταν κάνει λάθη στην ομιλία
Από 4 έως 5 ετών θα πρέπει
- Το λεξιλόγιο να εμπλουτίζεται
- Να μιλά για καταστάσεις που δεν συμβαίνουν μπροστά του
- Να εκτελεί σύνθετες εντολές
- Να μπορεί να μαθαίνει μικρά ποιηματάκια
Μέχρι 6 ετών θα πρέπει
- Όλοι οι φθόγγοι να εκφέρονται σωστά
- Να μπορεί να μιλήσει για το παρελθόν, το μέλλον και να χειριστεί το λόγο του με σιγουριά
- Να καταλαβαίνει και κάνει αστεία
- Να κατανοεί κυριολεξίες, μεταφορές, παρομοιώσεις
- Να μαθαίνει τραγούδια και η ροή του λόγου να είναι συνεχής
- Να μπορεί να περιγράφει ένα γεγονός και μια ιστορία
Περαιτέρω δυσκολίες που μπορεί να εμφανιστούν στη γλωσσική ανάπτυξη
- Δυσκολία στον σχηματισμό προτάσεων
- Δυσκολία στο να εκφράσει τις σκέψεις του χρησιμοποιώντας τις σωστές λέξεις
- Δυσκολία στην περιγραφή απλών γεγονότων
- Δυσκολία στην έναρξη και διατήρηση θέματος συζήτησης
- Δυσκολία στην κατανόηση σύνθετων προτάσεων και σύνθετων εντολών
- Λάθη στην έκφραση και στην γραμματική
Άρθρωση – ομιλία (καταληπτότητα)
- Δυσκολία στο να αρθρώσει σωστά κάποιους ήχους
- Μπερδεύει ήχους μέσα σε μια λέξη ( αντικαταστάσεις, μεταθέσεις, παραλείψεις φθόγγων)
- Παράλειψη ήχων ή συλλαβών σε μια λέξη
Ροή ομιλίας (τραυλισμόςΤο Palin P.C.I. αντιστοιχεί στις λέξεις Parent – Child Interaction και ως μέθοδος παρέμβασης δημιουργήθηκε στο Michael Palin Centre for Stammering Children που εδρεύει στο Λονδίνο. Το πρόγραμμα χορηγείται από εκπαιδευμένους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα λογοθεραπευτές. Η προσέγγιση αυτή στηρίζεται στο πολύ – παραγοντικό μοντέλο για τον τραυλισμό βάση του οποίου οργανικοί, γλωσσικοί, περιβαλλοντικοί και ψυχολογικοί παράγοντες ευθύνονται για την εμφάνιση του τραυλισμού στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικία και προτείνεται σαν τρόπος παρέμβασης σχετικά νωρίς μετά την εμφάνιση του τραυλισμού. Πρόκειται για μια πρωτότυπη μέθοδο αξιολόγησης και θεραπευτικής οργάνωσης που αφορά σε οικογένειες παιδιών προσχολικής κυρίως ηλικίας που παρουσιάζουν τραυλισμό. Ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος καταπιάνεται με την θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των γονέων έτσι ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίξουν την ροή ομιλίας του παιδιού τους ποιοτικότερα, κατανοώντας παράλληλα την πολυπαραγοντική φύση της διαταραχής του τραυλισμού. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συγκεκριμένο πρωτόκολλο αξιολόγησης και στη συνέχεια 2 βασικά θεραπευτικά στάδια. Το πρώτο απαιτεί 1 συνεδρία ανά εβδομάδα για 6 εβδομάδες. Το δεύτερο στάδιο απαιτεί 6 εβδομάδες εξάσκησης των νέων δεξιοτήτων στο σπίτι από τους γονείς με τη διακριτική εποπτεία του υπεύθυνου λογοθεραπευτή. Μετά το πέρας των 2 θεραπευτικών σταδίων ακολουθεί πλήρης επαναξιολόγηση ροής ομιλίας και ολοκλήρωση του προγράμματος. More)
- Αδυνατεί να ξεκινήσει τη φράση του
- Επαναλαμβάνει συλλαβές ή ήχους
- Κολλάει σε συγκεκριμένους ήχους
- Επιμηκύνει συλλαβές ή ήχους
- Παρουσιάζει «τικ»