Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, ομιλίας, φωνής και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες ως αποτέλεσμα νευρολογικών, εξελικτικών ή λειτουργικών αιτιών. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την καθαρότητα της ομιλίας και της φωνής, καθώς και στην παραγωγή λόγου των βαρήκοων.Η Λογοθεραπεία έχει τη δυνατότητα να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει αποκλίσεις σε αυτούς τους τομείς (σύμφωνα με παγκόσμιες κλίμακες μέτρησης δεξιοτήτων) από τη βρεφική ως τη γεροντική ηλικία.
Ποιες διαταραχές χρήζουν Λογοθεραπείας;
- Καθυστέρηση λόγου και ομιλίας
- Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές (Ειδική Γλωσσική Διαταραχή, Γλωσσικές δυσκολίες που οφείλονται στη Νοητική Υστέρηση, Βαρηκοϊα – Κώφωση, Διαταραχές χρήσης της γλώσσας – Πραγματολογικές Διαταραχές/ ΔΑΦ)
- Αναπτυξιακές διαταραχές ομιλίας (Αρθρωτικές και Φωνολογικές Διαταραχές, Δυσαρθρία, Διαταραχή στη ροή της ομιλίας/ Ταχυλαλία, ΤραυλισμόςΤο Palin P.C.I. αντιστοιχεί στις λέξεις Parent – Child Interaction και ως μέθοδος παρέμβασης δημιουργήθηκε στο Michael Palin Centre for Stammering Children που εδρεύει στο Λονδίνο. Το πρόγραμμα χορηγείται από εκπαιδευμένους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα λογοθεραπευτές. Η προσέγγιση αυτή στηρίζεται στο πολύ – παραγοντικό μοντέλο για τον τραυλισμό βάση του οποίου οργανικοί, γλωσσικοί, περιβαλλοντικοί και ψυχολογικοί παράγοντες ευθύνονται για την εμφάνιση του τραυλισμού στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικία και προτείνεται σαν τρόπος παρέμβασης σχετικά νωρίς μετά την εμφάνιση του τραυλισμού. Πρόκειται για μια πρωτότυπη μέθοδο αξιολόγησης και θεραπευτικής οργάνωσης που αφορά σε οικογένειες παιδιών προσχολικής κυρίως ηλικίας που παρουσιάζουν τραυλισμό. Ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος καταπιάνεται με την θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των γονέων έτσι ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίξουν την ροή ομιλίας του παιδιού τους ποιοτικότερα, κατανοώντας παράλληλα την πολυπαραγοντική φύση της διαταραχής του τραυλισμού. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συγκεκριμένο πρωτόκολλο αξιολόγησης και στη συνέχεια 2 βασικά θεραπευτικά στάδια. Το πρώτο απαιτεί 1 συνεδρία ανά εβδομάδα για 6 εβδομάδες. Το δεύτερο στάδιο απαιτεί 6 εβδομάδες εξάσκησης των νέων δεξιοτήτων στο σπίτι από τους γονείς με τη διακριτική εποπτεία του υπεύθυνου λογοθεραπευτή. Μετά το πέρας των 2 θεραπευτικών σταδίων ακολουθεί πλήρης επαναξιολόγηση ροής ομιλίας και ολοκλήρωση του προγράμματος. More)
- Μαθησιακές διαταραχές
- Διαταραχές στη σίτιση και κατάποση
- Διαταραχές φωνής
- Κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες
- Χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου (λαρυγγεκτομή)
- Νευρογενείς διαταραχές και σύνδρομα
- Εγκεφαλικά επεισόδια – αφασίες
- Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
Ποιος είναι ο σκοπός της Λογοθεραπείας;
Σκοπός της Λογοθεραπείας είναι η πρόληψη, η πρόγνωση, η διάγνωση, η θεραπεία – αποκατάσταση, καθώς και η επιστημονική μελέτη των διαταραχών λόγου, ομιλίας, επικοινωνίας, φωνής και σίτισης/κατάποσης.
Ποιος είναι ο ρόλος του Λογοθεραπευτή;
- Ακολουθεί μία σειρά δοκιμασιών (τεστ) για τη διαγνωστική αξιολόγηση (διαφοροδιάγνωση, προσδιορισμός της διάγνωσης)
- Παραπέμπει σε ειδικούς άλλων ειδικοτήτων, όπως γιατροί, ψυχολόγοι, εργοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές ή/και ειδικοί παιδαγωγοί
- Είναι αναγκαίο να συνεργαστεί με ολόκληρη τη διεπιστημονική ομάδα για να συγκεντρώσει πληροφορίες σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού και να προσδιορίσει τι αντίκτυπο έχει το πρόβλημα/δυσκολία στο περιβάλλον του παιδιού
- Ενημερώνει την οικογένεια για την έναρξη του προγράμματος της λογοθεραπείας ή για την επαναξιολόγηση
- Οργανώνει συνεδρίες λογοθεραπείας με εξατομικευμένα προγράμματα
- Συνεργάζεται με γονείς/φροντιστές για την ολοκλήρωση του προγράμματος της θεραπείας και τη μεταφορά των δεξιοτήτων εκτός του θεραπευτικού πλαισίου
- Επαναξιολογεί και παρακολουθεί τη διαταραχή
- Προσπαθεί να αποτρέψει την επιδείνωση των δυσλειτουργιών