Ψυχοσύνθεση: Tο σύνολο των ψυχικών ιδιοτήτων ενός ατόμου, ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίον αισθάνεται κανείς ή σκέφτεται…

Ψυχοσύνθεση - Συμβουλευτικό & Θεραπευτικό Κέντρο Βάρης Ψυχοσύνθεση - Συμβουλευτικό & Θεραπευτικό Κέντρο Βάρης Ψυχοσύνθεση - Συμβουλευτικό & Θεραπευτικό Κέντρο Βάρης Ψυχοσύνθεση - Συμβουλευτικό & Θεραπευτικό Κέντρο Βάρης

Διαχείριση του Άγχους

Οι έντονοι ρυθμοί της ζωής, ο ελάχιστος ελεύθερος χρόνος που έχουμε στη διάθεσή μας, οι οικογενειακές, κοινωνικές και οικονομικές υποχρεώσεις έχουν κάνει το στρες καθημερινό μας «σύντροφο». Αιτία για να στρεσαριστούμε μπορεί να είναι ένα ασήμαντο γεγονός, όπως λ.χ. η φιλονικία μας με κάποιον οδηγό στο δρόμο, ή ένα πολύ σημαντικό γεγονός, όπως η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου ή ένα διαζύγιο. Αν και δεν μπορούμε πάντα να απαλλαγούμε από το στρες, υπάρχουν τρόποι για να το ελέγξουμε και να το εμποδίσουμε να υποβαθμίσει την ποιότητα της ζωής μας.

Το δημιουργικό και το αρνητικό άγχος
Το άγχος δεν είναι τίποτε άλλο παρά η αντίδραση του οργανισμού στα διάφορα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Όταν είμαστε στρεσαρισμένοι, ο οργανισμός μας παράγει κάποιες ορμόνες οι οποίες τον προετοιμάζουν για δράση. Με λίγα λόγια, στο σώμα μας επικρατεί ένας «γενικός συναγερμός»! Το στρες μπορεί να είναι δημιουργικό, που μας κρατάει σε εγρήγορση και μας βοηθάει να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της καθημερινότητας, ή αρνητικό, που μας «μπλοκάρει» στις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Γιατί οι γυναίκες έχουν περισσότερο στρες;
Οι γυναίκες είναι πιο ευαίσθητες στο στρες, αλλά και στις ψυχικές παθήσεις, λόγω της ιδιαίτερης βιοχημείας του εγκεφάλου τους. Οι ορμόνες του στρες παραμένουν υψηλές στη γυναίκα ακόμη και μετά το πέρας της εργασίας της, σε αντίθεση με τους άντρες, στους οποίους οι ορμόνες αυτές μειώνονται. Εξάλλου, οι καθημερινές υποχρεώσεις για τις περισσότερες σύγχρονες γυναίκες είναι τόσο αυξημένες, που δεν αφήνουν περιθώρια για στιγμές χαλάρωσης. Συνήθως, στις γυναίκες το στρες «χτυπάει» στην κοιλιά (το 70% των γυναικών που έχουν στρες παραπονιούνται για πόνους στο γαστρεντερικό σύστημα).

Αναγνωρίστε τα συμπτώματα!

  • Εκνευρίζεστε με το παραμικρό.
  • Δεν μπορείτε να συγκεντρωθείτε στη δουλειά.
  • Νιώθετε συνέχεια κουρασμένες και δεν έχετε όρεξη για τίποτα. Σε προχωρημένο στάδιο το στρες εκδηλώνεται και ψυχοσωματικά με:
  • Πόνο στο γαστρεντερικό και τη μέση
  • Ταχυκαρδίες
  • Πονοκεφάλους και άλλες σωματικές ενοχλήσεις
  • Μπορεί, επίσης, να εμφανιστεί νευρογενής ανορεξία ή βουλιμία.

Περιορίστε το καθημερινό σας στρες
Tο στρες προκαλεί την έκκριση των κατεχολαμινών, που κουράζουν και φθείρουν την καρδιά, επειδή προκαλούν ταχυκαρδία και αύξηση της αρτηριακής πίεσης, αλλά επιδρούν αρνητικά και σε άλλα συστήματα του οργανισμού, όπως είναι το γαστρεντερικό, το αγγειακό, τα νεφρά και τα μάτια. Για ένα σύγχρονο άνθρωπο όμως, το στρες αποτελεί στοιχείο της καθημερινότητάς του και φαίνεται πολύ δύσκολο να καταφέρει να το περιορίσει. Υπάρχουν ωστόσο μικρά τρικ που μπορείτε να υιοθετήσετε για να το καταπολεμήσετε:

  • Δωρίστε στον εαυτό σας το μεσημεριανό ύπνο και ένα καλό βιβλίο!
  • Κοιμηθείτε για τουλάχιστον 30 λεπτά στη διάρκεια της ημέρας. Aκόμα κι αν δεν ανήκετε στους λίγους τυχερούς που έχουν την πολυτέλεια να κοιμηθούν στις 3 το μεσημέρι, επειδή επιστρέφετε αργά από τη δουλειά σας, κοιμηθείτε ακόμα και στις 6. Mισή ώρα ύπνου στη διάρκεια της ημέρας αντιστοιχεί σε περίπου 2 ώρες βραδινού ύπνου και παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση των κατεχολαμινών.
  • Κλείστε την τηλεόραση και βάλτε να ακούσετε την αγαπημένη σας μουσική. Kαθίστε αναπαυτικά στον καναπέ σας και διαβάστε ένα περιοδικό της αρεσκείας σας ή ένα καλό βιβλίο. H έντονη εναλλαγή εικόνων στην οθόνη της τηλεόρασης εντείνει το στρες και σας απομονώνει, ενώ αντίθετα το διάβασμα, η μουσική ή το θέατρο θα σας χαλαρώσουν, θα σας ψυχαγωγήσουν και θα σας βοηθήσουν να ξεχαστείτε.

 

Ιωάννα Βαρδάκου
Ψυχολόγος, MSc
Επιστημονική Υπεύθυνη του Συμβουλευτικού & Θεραπευτικού Κέντρου Βάρης ΨυχοΣύνθεση

 

Δημοσιεύτηκε στην τοπική εφημερίδα Εβδόμη στις 17 Ιανουαρίου 2009