Ψυχοσύνθεση: Tο σύνολο των ψυχικών ιδιοτήτων ενός ατόμου, ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίον αισθάνεται κανείς ή σκέφτεται…

Ψυχοσύνθεση - Συμβουλευτικό & Θεραπευτικό Κέντρο Βάρης Ψυχοσύνθεση - Συμβουλευτικό & Θεραπευτικό Κέντρο Βάρης Ψυχοσύνθεση - Συμβουλευτικό & Θεραπευτικό Κέντρο Βάρης Ψυχοσύνθεση - Συμβουλευτικό & Θεραπευτικό Κέντρο Βάρης

Αναπτυξιακά στάδια λόγου – ομιλίας

Ο λογοθεραπευτής μπορεί να αναγνωρίσει έγκαιρα και να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες που εμφανίζονται στην γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. Ενδεικτικά αναφέρονται τα στάδια ανάπτυξης του λόγου - ομιλίας:

Έως 2 ετών θα πρέπει

  • Το λεξιλόγιό του να διαθέτει 50-100 λέξεις
  • Να εκφράζεται συνδυάζοντας 2-3 λέξεις μαζί
  • Να απαντά στην ερώτηση « πώς σε λένε;»
  • Να κατονομάζει κάποια μέρη του σωματός του
  • Να χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ τάισμα μωρού)

Από 2 έως 3 ετών θα πρέπει

  • Το λεξιλογιό του να έχει αυξηθεί ραγδαία (200- 300 λέξεις)
  • Να είναι ικανό να εκφέρει τα μισά φωνήματα της μητρικής του γλώσσας
  • Οι προτάσεις μεγαλώνουν αλλά να κυριαρχούν ρήματα και ουσιαστικά
  • Να μπορεί να συμμετέχει σε συζητήσεις και να παρακολουθήσει ένα διάλογο
  • Να μπορεί να παρακολουθεί με ευκολία τα παραμύθια.

Από 3 έως 4 ετών θα πρέπει

  • Να έχει κατακτήσει πια την πλειοψηφία των φωνημάτων
  • Να διατυπώνει ερωτήσεις μερικής άγνοιας χρησιμοποιώντας λέξεις όπως:
  • Γιατί, πώς, πότε, πού
  • Να κατανοεί και να χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό,αντωνυμίες και άρθρα
  • Να χρησιμοποιεί κάποιες λέξεις που δηλώνουν τόπο
  • Να ξεχωρίζει και να κατονομάζει χρώματα
  • Να μπορεί και αυτοδιορθώνεται όταν κάνει λάθη στην ομιλία

Από 4 έως 5 ετών θα πρέπει

  • Το λεξιλόγιο να εμπλουτίζεται
  • Να μιλά για καταστάσεις που δεν συμβαίνουν μπροστά του
  • Να εκτελεί σύνθετες εντολές
  • Να μπορεί να μαθαίνει μικρά ποιηματάκια

Μέχρι 6 ετών θα πρέπει

  • Όλοι οι φθόγγοι να εκφέρονται σωστά
  • Να μπορεί να μιλήσει για το παρελθόν, το μέλλον και να χειριστεί το λόγο του με σιγουριά
  • Να καταλαβαίνει και κάνει αστεία
  • Να κατανοεί κυριολεξίες, μεταφορές, παρομοιώσεις
  • Να μαθαίνει τραγούδια και η ροή του λόγου να είναι συνεχής
  • Να μπορεί να περιγράφει ένα γεγονός και μια ιστορία



Περαιτέρω δυσκολίες που μπορεί να εμφανιστούν στη γλωσσική ανάπτυξη :
1. Λόγος (γλωσσική έκφραση και κατανόηση)

  • Δυσκολία στον σχηματισμό προτάσεων
  • Δυσκολία στο να εκφράσει τις σκέψεις του χρησιμοποιώντας τις σωστές λέξεις
  • Δυσκολία στην περιγραφή απλών γεγονότων
  • Δυσκολία στην έναρξη και διατήρηση θέματος συζήτησης
  • Δυσκολία στην κατανόηση σύνθετων προτάσεων και σύνθετων εντολών
  • Λάθη στην έκφραση και στην γραμματική

2. Άρθρωση – ομιλία (καταληπτότητα)

  • Δυσκολία στο να αρθρώσει σωστά κάποιους ήχους
  • Μπερδεύει ήχους μέσα σε μια λέξη ( αντικαταστάσεις, μεταθέσεις, παραλείψεις φθόγγων)
  • Παράλειψη ήχων ή συλλαβών σε μια λέξη

3. Ροή ομιλίας (τραυλισμός)

  • Αδυνατεί να ξεκινήσει τη φράση του
  • Επαναλαμβάνει συλλαβές ή ήχους
  • Κολλάει σε συγκεκριμένους ήχους
  • Επιμηκύνει συλλαβές ή ήχους
  • Παρουσιάζει «τικ»